Зрілий бізнес на проблеми і ризики реагує максимально швидко і ефективно. Це правило виживання. Не стала винятком і IT-індустрія, для якої наслідки епідемії COVID-19, напевно, — це перше серйозне випробування на міцність за останні два десятиліття. Реакція IT-галузі була швидкою: з самого початку запровадження карантину в Україні, переважна більшість IT-компаній перейшли на віддалений режим роботи і продовжує працювати стабільно, без збоїв і зниження якості послуг для своїх клієнтів. Але зрілість бізнесу проявляється і в тому, наскільки він соціально відповідальний, тобто чи готовий він у критичній ситуації підтримати суспільство.
З перших днів карантину в Асоціацію почали звертатися її компанії-учасники. Вони пропонували свою допомогу і питали, як допомогти лікарям і пацієнтам лікарень в ситуації, що склалася. Кількість запитів зростала, необхідно було швидко вирішувати, як системно діяти далі. Тоді і виникла ідея створити проєкт #AntiVirus.
Задача була на перший погляд простою: об'єднати зусилля компаній в їх бажанні допомогти, зібрати і проаналізувати запити лікарень, зробити відповідні закупівлі, передати гуманітарну допомогу за призначенням і правильно оформити всі необхідні документи. Але як виявилося, щоб її виконати, за дуже короткий час нам потрібно було стати експертами у всіх медичних нюансах, розібратися в технічних характеристиках і стандартах засобів індивідуального захисту, закупівлі та постачання обладнання, роботі з благодійними фондами та багато іншому. І з цим завданням ми впоралися.
Наш план був наступним:
- Об'єднати компанії за категоріями: хто допомагає, яким чином, в якому регіоні;
- Визначити, яка допомога потрібна медзакладам в першу чергу;
- Вивчити всі регламенти та вимоги лікарень до засобів захисту і медобладнання;
- Вивчити ринок і знайти постачальників, у яких ми зможемо придбати потрібну продукцію;
- Обрати благодійний фонд для проведення закупівель і передачі гуманітарної допомоги. Справа в тому, що Асоціація діє виключно в рамках свого Статуту і функцій благодійної організації у нас немає. Тому нам і був необхідний надійний партнер в особі благодійного фонду з перевіреною репутацією.
- Скоординувати і провести закупівлі, забезпечити документообіг;
- Доставити і передати гуманітарну допомогу за призначенням.
При цьому ми максимально враховуємо побажання компаній щодо виду і способу надання допомоги:
- окремі компанії просили допомогти придбати медичне обладнання, яке служитиме лікарні і зараз, і після епідемії, — наприклад, апарати ШВЛ;
- кілька компаній виділили бюджети на боротьбу з епідемією або закупили обладнання, але при цьому вибір медустанови залишали за Асоціацією. Це тому, що ми знали, які лікарні потребують допомоги в першу чергу і що саме їм необхідно;
- були і такі компанії, які одразу чітко зазначали, яким лікарням і чим вони хочуть допомогти, але допомогу надати хотіли саме через Асоціацію.
Наприклад, компанія GlobalLogic одразу повідомила, що має намір скерувати допомогу саме лікарні швидкої допомоги. Тому ми передали партію захисних костюмів і масок для медиків КНП "Центр екстреної медичної допомоги та катастроф міста Києва". Компанія Miratech вже давно працює з Київською міською клінічною лікарнею №12, якій раніше допомогла відремонтувати 3 апарати ШВЛ і тому знала, що лікарня зараз потребує засобів індивідуального захисту. Компанія Ubisoft виділила гроші на боротьбу з коронавірусом, але вияснити на що краще спрямувати ці кошти і яким клінікам вони найбільше потрібні, попросила Асоціацію.
Проаналізувавши ситуацію, ми зупинилися на закупівлі засобів індивідуального захисту — лікарі дійсно потребують їх в першу чергу, адже перебувають на передовій боротьби з епідемією. Ми одразу зіткнулися з великою проблемою — в Україні закупити то особливо було вже нічого. Сотні дзвінків виробникам, оптовим постачальникам і навіть посередникам, і ми переконалися, що на той момент медобладнання вже все розкуплено, засобів захисту хорошої якості теж немає. Українські склади спорожніли, а фабрики не були готові приймати замовлення у великих обсягах. Залишався варіант організовувати доставку безпосередньо з Китаю —країна вже активно відкривала експорт медичного обладнання та захисних засобів для світового ринку.
Ми одразу почали шукати партнерів, щоб об'єднати замовлення і організувати авіапоставки. Саме тоді і познайомилися з колегами із СEO Club Ukraine, які вийшли на прямих постачальників в Китаї і якраз планували розмістити велике замовлення на захисні костюми і респіратори. Ми вирішили здійснити спільні закупівлі та постачання товарів в Україну через Благодійний Фонд "Фундація СЕО Клаб". Таким чином, на першому етапі проекту #AntiVirus компаніями EPAM, GlobalLogic, ELEKS, Miratech і Ubisoft було зібрано 1,4 млн грн. На ці гроші ми придбали 2000 комплектів захисних костюмів з бахілами і 2680 масок-респіраторів, які передали в 12 лікарень Києва і Київської області та в 2 київські пологові будинки.
В рамках ініціативи #AntiVirus ми продовжуємо закуповувати засоби індивідуального захисту та інше обладнання. У Києві ми співпрацюємо з Київським волонтерським штабом, Київським обласним центром громадського здоров'я, Українським фондом Допомоги (Уфонд) і багатьма іншими організаціями. Нові запити від компаній, які готові допомогти в боротьбі з епідемією коронавіруса, приходять до Асоціації постійно, тому ми вже стартували другий етап проекту. Так, наприклад, компанія Intellias передала 2520 тестів для 8 лікарень Києва і області. 6 тис. пар медичних рукавичок в 2 київські лікарні передала компанія Dev.Pro. Найближчим часом завдяки Luxoft Ukraine в лікарні Києва, Дніпра і Одеси будуть передані також 380 спеціальних наборів індивідуального захисту, 90 пульсоксиметрів і інші комплектуючі матеріали для пацієнтів, які підключені до апаратів ШВЛ.
На базі регіональних ІТ-кластерів буквально за лічені тижні організовано потужний рух IT-компаній по збору коштів і надання допомоги медикам в регіонах. Все, щоб вони могли протистояти епідемії і рятувати життя людей. Величезна подяка колегам з Львів IT-кластер, Харків IT-кластер, Dnipro IT Community, Черкас, Івано-Франківська, Одеси і всім айтішникам, які приєдналися до цих ініціатив. На сьогоднішній день IT- індустрія зібрала майже 45 млн грн.
Напевно, один з головних уроків епідемії коронавіруса полягає в тому, що кожна держава, по суті, залишається поки один на один з новою глобальною проблемою і може розраховувати виключно на власні доступні ресурси. Як виявилося, на початку епідемії, як втім і зараз, навіть прості захисні маски «позичити» було ні в кого.
Об'єднавши зусилля для допомоги державі в боротьбі з поширенням епідемії, IT-індустрія показала свою зрілість і рівень самоорганізації. Айтішники в черговий раз підтвердили, що вони не тільки представники нової економіки і нового середнього класу, але перш за все, відповідальні громадяни і патріоти України.
Будьте здорові, бережіть себе і близьких і допомагайте тим, хто цього потребує.