На просторах інтернету зараз є чимало різних вебінарів, курсів, тренінгів та платформ для навчання. Однак як робити це ефективно, не витрачаючи велику кількість нашого дорогоцінного часу? Відповідь ви зможете знайти у нашій підбірці.
1. Forget university? 4 steps to design your own education:
У цьому відео пропонуються лише 4 кроки для проектування вашої власної освіти. Автор лекції - Тіль Грос, який перепробував чимало різних підходів до навчання, ділиться своїм досвідом, зазначає, що наступні 4 кроки навчать вас ефективно вчитися та отримувати бажані результати.
Крок 1: Розвивати навички. Банально? Ні, ефективно. Тіль пропонує не просто читати необхідний матеріал, а й підсумовувати його, потім переказуючи іншим. Таким чином ви зрозумієте глибше значення інформації, яку вчите. Не менш важливим є фактичне відпрацювання вивченого матеріалу, тобто застосування всього на практиці. Автор зазначає, що проводив коучингові сесії зі своїми одногрупниками, використовуючи різні підходи, записуючи їх та отримуючи зворотній зв’язок протягом шести місяців, а також розвинув навички на достатньо хорошому рівні. Але що ж робити далі?
Крок 2: Навчатися в найкращих. Не конкуренцією єдиною? Працюючи поруч з найкращими, та навчаючись в них ми не лише переймаємо їхні знання та звички, бо, як то кажуть, ми — це ті, хто нас оточує, але й самі, не помічаючи того, стаємо працювати краще. Набагато краще. Майже як наші ментори.
Тіль також зазначає, що зазвичай ми фокусуємось на тому, що ж ‘ті найкращі’ можуть нас навчити, хоча варто перенести свій фокус на те, що ми можемо їх навчити та використовувати це при побудові взаємодії.
Крок 3: Навчання набагато важливіше, ніж просто ‘робити’ гроші. Принаймні спочатку. Для того, щоб отримати досвід — потрібно робити хоч щось. Коли ви вчитесь — це нормально не отримувати фактичної винагороди у вигляді купюр, натомість отримувати неоціненний досвід, який в недалекому майбутньому, можливо, перетвориться на ваш основний дохід.
Крок 4: Не помучишся — не научишся. Спочатку потрібно докладати зусиль, крок за кроком зацікавлюючи себе та мотивуючи до навчання, і лише через деякий час, коли ви будете бачити результати, натхнення та бажання вчитися не буде покидати вас.
2. The first 20 hours - how to learn anything:
Кажуть, що для того, щоб розвинути нову навичку на достатньо хорошому рівні, потрібно витратити 10 000! годин (це більше року безперервної роботи). Та чи справді це так?
Правду кажучи, ця кількість годин потрібна для того, щоб стати кращим у дуже вузькому напрямку з величезною конкуренцією. Наприклад у фігурному катанні чи вільній боротьбі. Отже, скільки насправді треба часу для того, щоб від точки ‘я зовсім в цьому не розбираюся’ потрапити в точку ‘я достатньо добре володію цією темою’? 20 годин сфокусованої практики буде достатньо — не так вже й багато, правда?
Але не все так просто. Потрібно не лише регулярно виділяти трохи часу на відпрацювання тої чи іншої навички, а й дотримуватися правильного алгоритму роботи. Ось декілька порад, які допоможуть вам найефективніше досягти результату:
- ‘Подрібніть’ звичку. Що ви хочете навчитися робити в результаті? Розбийте навичку на дрібніші складові, пріоретизуйте та почніть працювати над найважливішими одразу. Таким чином ви за дуже короткий період часу навчитесь найважливішого.
- Навчіться достатньо, щоб самостійно виправляти себе. Вивчіть мінімальну необхідну кількість інформації для практики та самокорегування.
- Уникайте чинників, що відволікають. Соцмережі, новини, сусіди, сніг за вікном у травні — це все може відволікати нас від сконцентрованої роботи та навчання (можна почати розказувати про тайм менеджмент, але це вже зовсім інша історія).
- Практикуйтесь впродовж щонайменше 20 годин.
Будьте обережні, оскільки більшість навичок та знань, які ми здобуваємо, мають так званий бар’єр фрустрації — або простими словами, коли ми з вами почуваємось не надто розумними на перших етапах навчання. Цей бар’єр страшніший за сусіда з перфоратором або відео з котиком в інстаграмі, оскільки не просто відволікає нас від відпрацювання практичних навичок, а знижує мотивацію. Найбільший бар’єр, який не дає навичкам розвиватися не інтелектуальний, а емоційний.
Пропонуємо вам також ознайомитись з програмою kmbs від Олени Жильцової “Learning how to learn”. Вона виділяє наступні кроки в опануванні нової навички:
- Визначте та запишіть ціль свого навчання, яка ваша НАДціль? Щоб в кінці отримати що? (для кращого відпрацювання радимо вам ітераційно поставити це питання декілька разів).
- Визначте та пропишіть конкретні маркери того, як ви будете визначати, що ціль досягнуто?
- Рішення та ресурси. Рішення — це методи, за допомогою яких ви плануєте досягати своєї цілі (рекомендуємо використовувати так зване різноманітне, або міксоване навчання — blended learning, набір різних методів, які взаємодоповнюють один одного та допомагають вам у досягненні цілі). Ресурси — час, гроші, люди та енергія необхідні для досягнення вашої цілі.
- Кінцевий термін (рекомендуємо брати до уваги ваш попередній досвід та/ або приблизний час необхідний, враховуючи ресурси та їх можливу обмеженість).
- Ціль. Напишіть 2 невеликі есе на теми «Як саме досягнення цілі вплине на моє життя?» та «Як вплине процес досягання на моє життя?»
- Перешкоди та ризики, які можуть спіткати вас під час досягнення цілі (гроші, сім’я, форс-мажорні обставини): оцініть кожен ризик з точки зору вірогідності та наперед пропишіть план Б.
- Детально пропишіть кроки на наступний тиждень/ місяць/ квартал відповідно до вашого генерального плану та цілі.
- Перед початком процесу навчання обов’язково пошукайте корисні для вас в даному контексті методі, додатки, платформи, групи однодумців і тд.
Наостанок хочемо порадити вам книги, які допоможуть вам в самонавчанні.
«Не турбувати. Як сфокусуватися в інформаційному шумі!»
У сучасному світі справжня винагорода чекає на тих, хто здатен глибоко мислити та створювати унікальні ідеї. Для цього, переконує автор, важливо вміти занурюватися у завдання та фокусуватися. Джерело тут.
«Засіло в голові. Наука успішного навчання»
Вважається, що для ефективного навчання потрібна практика і ще раз практика. Але насправді дослідження доводять, що повторення не сприяє засвоєнню матеріалу, на відміну від деяких порівняно простих методик. Джерело тут.