Михайло Пузраков, Intellias: Про створення компанії та еволюцію галузі

Михайло Пузраков, Intellias: Про створення компанії та еволюцію галузі

 

 

Українська ІТ-індустрія - це понад 60 років історії, сповненої яскравих подій, значущих відкриттів, злетів та падінь. Та яка вона - сучасна галузь інформаційних технологій? В рамках серії спеціальних матеріалів ми поговоримо з управлінцями провідних компаній сфери ІТ-послуг та дізнаємося про їх шлях до успіху та визнання.

Знайомтесь з героєм першого випуску - Михайлом Пузраковим, співзасновником та операційним директором компанії Intellias. Сьогодні компанія Михайла входить до рейтингу 100 кращих постачальників ІТ-послуг у світі, є однією з ТОП-50 найбільших ІТ-компаній України, а темпи її розвитку були відзначені у авторитетному рейтингу Inc. 5000 Europe.

Кожному цікава історія та секрети створення успішного бізнесу. Будь ласка, розкажіть про створення Intellias. Через які складнощі довелось пройти на шляху до успіху?

Історія Intellias – це спільна історія моя і мого партнера Віталія Седлера, з яким ми познайомились під час навчання у Львівському фізико-математичному ліцеї і згодом навчались в одній групі в університеті. На третьому курсі ми почали шукати роботу і у 1997-му році пішли працювати в одну невелику ІТ-компанію. У цей час якраз зароджувався аутсорсинг. Ми починали як програмісти: я писав код на Delphi, Віталій — на Java. Згодом Віталій став керівником інтернет-напрямку цієї компанії, а я — технічним директором. У 2001-2002 роках, здобувши досвід, ми вирішили, що прийшов час створити свою компанію. Нас мотивувало бажання самореалізуватись, а також зробити власну компанію саме такою, як подобається нам, а не так, як подобалось би комусь іншому.

Ми розпочали з назви, яку брейнстормили у мене вдома, на кухні. Вирішили, що розум, розумний підхід до виконання задач, буде конкурентною перевагою нашої компанії. Таким чином ми утворили назву Intellias, яка походить від слова “intelligent” (“розумний”).

Найважче було розпочати, знайти перших клієнтів, коли компанія була тільки створена і ще не мала замовлень. Маючи попередній досвід співпраці з клієнтами з німецькомовного ринку і знання німецької мови, ми вирішили шукати замовників у німецькомовних країнах. І щоб не створювати конкуренцію попередньому роботодавцю, вирішили працювати не з Німеччиною, а з Австрією.

Ми шукали контакти, електронні адреси, розсилали листи і пропонували віддалену співпрацю. Зрозуміло, що ніхто не хотів співпрацювати з невідомою новоствореною компанією з України, яка не має історії і жодного виконаного проекту. Це тривало мабуть кілька місяців або півроку, але зрештою наша наполегливість дала результат і ми знайшли замовника, який нам повірив і дав пілотний проект.

Цей перший наш клієнт — зі сфери retail, мережа магазинів жіночого одягу у Відні, для якого ми упродовж наступних років розробили всю систему керування бізнесом. До слова, цей клієнт залишався клієнтом Intellias протягом 15 років.

Коли ми почали отримувати прибуток, в нас з’явились кошти, за які ми вже могли їздити до замовників в Європу. Європейці на той час були більш консервативні, без знайомства вживу вони здебільшого не були готові розпочати співпрацю. Ми робили розсилки на IT-компанії і пропонували зустрітися в них в офісі. Потім сідали в автомобіль і робили автотур на тиждень-два — їздили на зустрічі з потенційними замовниками в Австрію, Швейцарію. В один день ми проводили від 4 до 7 зустрічей в різних містах. В такий спосіб ми отримували нових клієнтів. З часом ми розширили географію наших клієнтів на Німеччину, а згодом і на інші країни.

Чи відрізняється сьогоднішній український ІТ-бізнес від того, яким він був 10 років тому? Що змінилось за цей час?

З точки зору державного регулювання бізнесу за 10 років змінилося небагато. Але зараз, порівняно з 2008 роком, є більше кваліфікованих кадрів. 10 років тому не було таких можливостей для навчання, як сьогодні, тоді було більше програмістів-самоучок, і загальний рівень володіння іноземними мовами був нижчий. Зараз бачимо у цих напрямках багато позитивних змін. Разом з цим і ІТ-компанії стали більш професійні, вийшли на інший рівень розвитку і якості своїх послуг.

Створювати нові компанії стало легше з точки зору наявності професіоналів будь-яких профілів, від технічних спеціалістів до керівників. З іншого боку, зросли заробітні плати, зросли вимоги працівників до умов праці і професійного розвитку, збільшилась конкуренція, тому зараз для створення успішної компанії як правило потрібні більші інвестиції.

Якщо говорити про стартапи, то 10 років тому їх практично не було в Україні, а сьогодні бачимо приклади багатьох успішних кейсів. У нашій країні з’являється все більше людей, які вміють їх створювати, розвивається еко-система, яка сприяє розвитку стартапів. Відповідно, чимраз більше компаній-стартапів демонструватимуть стрімкий ріст.

Як Ви вважаєте, коли у вітчизняному ІТ відбудеться перехід від надання послуг до створення продуктів?. Коли відбудеться ця еволюція? Або, можливо, вона вже відбувається?

Я не сприймаю це як еволюцію чи зміну напрямку аутсорсингових компаній. Я вважаю, що це не перехід, а паралельний процес на ринку – народження нових продуктових компаній і їх розвиток, який справді вже відбувається. Продуктовий і аутсорсинговий бізнес можуть бути і в одній компанії, але це скоріше виняток. Здебільшого створенням продуктів займатимуться окремі продуктові компанії, які будуть розвиватися і їх кількість зростатиме. Вони мають більший потенціал за своєї сутністю, ніж аутсорсингові, які в своєму розвитку обмежені людськими ресурсами і для збільшення обсягів своїх послуг повинні пропорційно нарощувати кількість задіяних працівників.

Продуктові компанії отримують прибуток, який може набагато перевищувати задіяні ресурси завдяки мультиплікуванню результату — розроблений продукт можна продати безліч разів. У такий спосіб з часом продуктовий бізнес за обсягами перевищить аутсорсинговий.

На які технології українським ІТ-компаніям слід робити ставку сьогодні, щоб бути затребуваними на глобальному ринку?

Минає час, коли аутсорсингові компанії можуть успішно продавати свої послуги лише на основі базових технологій розробки таких як Java, .NET і т.п.. Звісно, завжди є технології, на які бракує ресурсів, але, на мою думку, ставку потрібно робити не на них, а на процеси розробки, якість послуг, на експертизу компанії в окремих доменах і вертикалях.

Intellias найбільше спеціалізується на location-based services та automotive індустрії. Вони є гарячими доменами, які зараз бурхливо розвиваються внаслідок переходу автомобілів на безпілотне керування. У зв’язку з цим, а також з розвитком електромобілів, зростатиме потреба у створенні програмного забезпечення для повного керування автомобілями всіх автовиробників.

Приклади інших доменів і технологій, які є зараз є актуальними: блокчейн та криптовалюти, машинне навчання та штучний інтелект, програмування дронів, FinTech, EdTech, Agritech. Більшість цих доменів представлені у нашій компанії — ми розробляємо системи навігації для безпілотників, розвиваємо вертикаль проектів з електронного навчання, маємо проекти з використанням машинного навчання, починаємо займатися блокчейном.

З точки зору успішного розвитку бізнесу та і маркетингу також, неможливо зосередитися на багатьох сферах одночасно. Потрібно фокусуватися на якійсь одній, особливо, якщо це маленька компанія. Відтак, вона матиме більше шансів на успіх. Чим більша компанія за розмірами — тим більшою кількістю напрямків вона може собі дозволити займатися.

Середній індекс зростання Intellias за останні кілька років, згідно інформації компанії, склав близько 43%. Чим обумовлений такий стабільно високий рівень розвитку бізнесу?

Головна заслуга нашого зростання — це наша команда і цінності, яких ми дотримуємося у роботі з клієнтами та всередині компанії. Ми чесні та послідовні у наших вчинках і намагаємося робити свою роботу якомога краще, щоб вона була корисна замовнику. Наші співробітники — це наші партнери у досягненні цілей. Ми з ретельністю підходимо до вибору спеціалістів у нашу команду, у нас дуже висока планка. До нас приєднуються розумні та кваліфіковані люди, які з часом стають менеджерами, директорами у нашій компанії і розвивають її разом з нами.