COVID-19 та ІТ-індустрія: удар під дих або вікно можливостей?

COVID-19 та ІТ-індустрія: удар під дих або вікно можливостей?

Що таке new normal і як ми будемо жити після пандемії

Щодня на нас обрушується шквал інформації, пов'язаної з COVID-19. Багато хто прогнозував кризу, але мало хто говорив, що це буде вірус який поширюється немов вогонь по сухому полю. Його вплив на глобальну і локальну економіку колосальний. І навіть найбільшому оптимісту вже очевидно, що світ входить в період чергової і, цілком можливо, затяжної кризи.

Економічна стабільність і боязнь за здоров'я очолили рейтинг наших переживань.Міжнародний валютний фонд, поряд з іншими авторитетними організаціями, б'ють на сполох і рекомендують нам готуватися до потрясінь масштабу не меншого, ніж під час Великої депресії 1930-х років: світова економіка продемонструє негативне зростання на рівні 3%, падіння ВВП не обійде стороною практично жодну державу і складе від 0,6 до 9,1%. Особливо сильно цей удар відчують США, країни ЄС, Велика Британія. Більше 90 країн вже направили свої заявки про допомогу в МВФ і це безпрецедентна кількість звернень за весь час існування фонду.

Очевидно, що така ситуація найнегативніше позначиться і на українській економіці, яка міцно залежить від імпортної сировини і товарів. Але що буде з IТ-галуззю, яка ось уже кілька років поспіль демонструвала двозначне зростання?

Нас очікує спад

Протягом всього періоду активного зростання української ІТ-індустрії ми завжди розглядали її невід'ємність від глобальних економічних процесів як благо.

Сфера інформаційних технологій, міцно орієнтована на клієнтів західних країн, активно росла разом з ними. Тепер, коли ці країни зазнають спад виробництва, хвилю безробіття, зануряться у вирішення своїх внутрішніх проблем, логічно припустити, що й наша IT-індустрія змінить рішуче зростання на вільне падіння.

Я оптиміст і вважаю, що стрімкого падіння не буде. Галузь чекає тимчасова рецесія. Однак рецесія — не дорівнює криза, а всього лише уповільнення темпів зростання. За підсумками року ми навряд чи зможемо констатувати звичну динаміку в +20-25%. Цифри будуть дещо скромніші. Важливим є те, що вони все ще будуть зі знаком «+».

Так, багатьом малим і середнім IТ-компаніям буде важко (деяким — вже важко). Але бізнес із диверсифікованим портфелем клієнтів пройде цей період відносно стабільно.

Трансформація неминуча

Прогнози McKinsey, Міжнародного валютного фонду, інших організацій і експертів, обіцяють нам небувалі раніше зміни в укладі життя — явище, яке вже встигли охрестити «новоюнормою» (new normal).

Соціальна дистанція, використання засобів індивідуального захисту в громадських місцях, більш уважний підхід до гігієни та особистого здоров'я, безконтактна економіка, перегляд цінностей і споживчої поведінки, локалізація — ось далеко не повний перелік нових звичок, які міцно увійдуть в наше життя. І, можливо, стануть його невід'ємною частиною.

Повноцінно увіллються в епоху «нової норми» ті компанії, які мають необхідну цифрову інфраструктуру і експертизу для організації бізнес-процесів онлайн. Ми протягом десятків років інвестували в цей напрям. Сьогодні IТ-інфраструктура дозволила нам бесшовно протягом двох днів перейти в режим віддаленої роботи без втрати ефективності. Навіть якщо карантин закінчиться завтра, і ми всі повернемося до більш-менш звичного життя, українському бізнесу слід задуматися над розвитком своєї цифрової інфраструктури. Просто відмахнутися від цього вже не вийде.

Світ не завмер. Життя йде далі

Але, навіть не дивлячись на всі нововведення «нової норми», помножені на падіння ВВП, людям все одно потрібні продукти харчування, одяг, побутова техніка, розваги. А бізнесу — задовольняти ці потреби. Тобто, новий уклад хоч і внесе корективи в звичне існування, але не скасує наші потреби. А значить, бізнес буде жити. Зміняться лише форми, способи і підходи до споживання. Нас чекає розквіт цифрової економіки.

Незважаючи на те, що багато сфер переживають стагнацію, яка, швидше за все, тільки посилюватиметься (готельний і ресторанний бізнес, авіакомпанії, туризм, нафтова промисловість та інші), залишається і ряд індустрій, що зазнають небувалого підйому.

Більше 50% жителів планети збільшили споживання стрімінгових сервісів, 45% стали більше проводити часу в онлайн-чатах або за переглядом ТБ, 44% — у соціальних мережах, а ще 36% згадали про існування відеоігор. І це тільки цифри зі світу медіа та розваг. Частка інтернет-покупок в Україні вже виросла на 25,8% і продовжує зростати.

Масовий перехід в онлайн не закінчиться результатом. Навпаки, більшість з нас стане сприймати цей новий підхід до задоволення споживчих потреб нормою життя. Охорона здоров'я та телемедицина, ритейл, освіта, логістика, розваги — через кризу і «нову норму» частка IТ-рішень в цих секторах тільки збільшиться. А значить, IТ-бізнесу точно буде чим зайнятися.

Потрясіння — це нормально

Кожна криза, крім негативних впливів, має і позитивні наслідки. Велика депресія навчила світ справлятися з глобальними кризами (і не тільки шляхом розв'язування масштабних війн); вбивчий обвал індустрії відеоігор 1983 року (падіння доходів з $3 млрд до $100 млн) стимулювало галузь переглянути свій підхід до бізнесу — сьогодні цей ринок оцінюється в більш ніж $150 млрд; вибух бульбашки доткомів 2000-го очистив ринок від випадкових людей і дав розуміння того, що ж насправді таке інтернет-бізнес; Велика рецесія 2008-го навчила грамотно користуватися фінансовими інструментами і значущості «подушки безпеки». А ось чому навчить нове потрясіння — побачимо, коли все закінчиться. 

Ця світова криза не вб'є українську IТ-індустрію. Як і у випадку з бульбашкою доткомів, випадкових гравців змиє з ринку — період повсюдної оптимізації та підвищення ефективності зажадає більше експертизи та компетентності. Більшість же компаній переорієнтується на нові для себе ніші, а, можливо, хтось створить їх з нуля. Благо, для цього сьогодні є всі можливості.

Так, ми сповільнилися. Але не зупинимося. Бережіть себе і людей поруч з вами. Все буде добре.


Джерело: Новое Время

Інші статті: