Дата публікації:
Публікація:
У зв’язку з продовженням військового стану в Україні, перед українськими IT спеціалістами, які тимчасово перебувають та працюють на території Польщі, постають актуальні питання чи виникають у них податкові зобов’язання, в яких випадках доходи мають бути оподатковані, та як отримати податкове резидентство у Польщі.
В даному алерті ми пропонуємо відповіді на зазначені питання для українських IT спеціалістів, що працюють за трудовими та цивільно-правовими договорами, а також за «business-to-business» контрактами з українськими фізичними особами-підприємцями.
КРИТЕРІЇ ЗА ЯКИМИ УКРАЇНСЬКИЙ ГРОМАДЯНИН Є ПОДАТКОВИМ РЕЗИДЕНТОМ У ПОЛЬЩІ
Відповідно до Закону Польщі «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі – ПДФО) особа є податковим резидентом Польщі, а її доходи підлягають оподаткуванню в Польщі незалежно від місця їх походження, якщо така особа:
Звертаємо Вашу увагу, що Департамент податку на доходи Міністерства фінансів Польщі у офіційному роз’ясненні від 06.07.2022 р. зазначив, що українці, які тимчасово перебувають в Польщі, але продовжують отримувати дохід за межами Польщі, автоматично не підпадають під критерії польського податкового резидентства. Відповідно до роз’яснень факт тимчасового переміщення з України до Польщі у зв’язку з війною не перешкоджає особі підтримувати центр життєвих інтересів в Україні. При цьому, зауважується, що питання встановлення, чи залишається особа податковим резидентом України, не зважаючи на фактичне перебування в Польщі, має виключно індивідуальний підхід і розглядається окремо в кожному випадку. Зокрема, наявність лише віддаленої роботи для українських підприємців не є підставою для автоматичного підтвердження центра життєвих інтересів в Україні.
[1] Кожна з цих умов підлягає незалежній оцінці, а це означає, що виконання будь-якої з них достатньо для визнання того, що платник податків має центр життєвих інтересів у Польщі.
————————————————————————————————————————
КОМЕНТАР ДО ЛИСТА ДЕПАРТАМЕНТ ПОДАТКУ НА ДОХОДИ МІНІСТЕРСТВА ФІНАНСІВ ПОЛЬЩІ ВІД 06.07.2022 Р.
Департамент податку на доходи Міністерства фінансів Польщі у листі від 06.07.2022 р. надав деякі роз’яснення щодо польської концепції податкового резидентства для тимчасово переміщених українців.
Відповідно до цих роз’яснень положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (надалі – «Конвенція») превалюють над положеннями польського національного законодавства для цілей визначення місця податкового резидентства українських громадян, а тому критерії податкового резидентства відповідно до ст. 4 Конвенції має бути застосовані.
Згідно зі ст. 4 Конвенції термін “резидент однієї Договірної Держави” означає особу, яка за законодавством цієї Держави підлягає оподаткуванню в ній на підставі місця проживання, постійного місця перебування, місця знаходження керівного органу, місця реєстрації або іншого аналогічного критерію. Таким чином, може виникнути ситуація, в якій особа підпадає під визначення резидента обох Договірних Держав відповідно до національних законодавств.
Конвенція вирішує це питання наступним чином. Відповідно до п. 2 ст. 4 Конвенції у випадку, якщо особа підпадає під визначення резидента обох Договірних Держав, то така особа визнається резидентом тієї держави, де вона має постійне місце проживання. Якщо особа має постійне місце проживання в обох державах, то така особа вважається резидентом тієї Держави, де вона має найбільш тісні особисті й економічні зв’язки (центр життєвих інтересів).
У роз’ясненні зазначається, що українці, які тимчасово перебувають в Польщі, але продовжують отримувати дохід за межами Польщі, можуть автоматично не підпадати під критерій польського податкового резидентства. Відповідно до роз’яснень факт тимчасового переміщення з України до Польщі у зв’язку з війною не перешкоджає особі підтримувати центр життєвих інтересів в Україні. При цьому, зауважується, що питання встановлення, чи залишається особа податковим резидентом України, не зважаючи на фактичне перебування в Польщі, має виключно індивідуальний підхід. Зокрема, наявність лише віддаленої роботи для українських підприємців не є підставою для автоматичного підтвердження центра життєвих інтересів в України.
————————————————————————————————————————
ЯК ДЕКЛАРУВАТИ ПОЛЬСЬКЕ ПОДАТКОВОЕ РЕЗИДЕНТСТВО
Після подання зазначеної заяви громадянин України буде вважатися податковим резидентом Польщі з першого дня прибуття до Польщі незалежно від виконання вищезазначених умов.
ТРУДОВИЙ ДОГОВІР З ПОЛЬСЬКИМ РОБОТОДАВЦЕМ
ТРУДОВИЙ ДОГОВІР З УКРАЇНСЬКИМ РОБОТОДАВЦЕМ
ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВИЙ ДОГОВІР З ПОЛЬСЬКИМ РОБОТОДАВЦЕМ
Виходячи із вищевикладеного, рівні податкового навантаження підрядника (іноземця), з яким відносини в Польщі оформлені на підставі цивільно-правового договору, можуть різнитися з огляду на те, чи підпадає діяльність такого підрядника під ознаки постійного представництва, а саме:
при відсутності ознак постійного представництва – підрядник не підлягає оподаткуванню (його/її винагорода не обкладається авансовими внесками ПДФО) та не подає податкову декларацію в Польщі; натомість, до кінця лютого наступного року підрядник отримує від польської компанії декларацію IFT-1/IFT-1R із зазначеною сумою виручки.
УКРАЇНСЬКІ ФІЗИЧНІ ОСОБИ-ПІДПРИЄМЦІ, ЩО ПЕРЕБУВАЮТЬ У ПОЛЬЩІ
Зазвичай дохід ФОПа в Польщі за «business-to-business» контрактами оподатковується за ставкою податку на доходи фізичних осіб (12% та 32%, де найбільша ставка застосовується, якщо дохід перевищує PLN 120,000 за календарний рік). Важливо звернути увагу, що ФОП не обмежений правом обрати форму оподаткування, зокрема:
Застережуємо, що даний алерт не містить спеціального аналізу можливості ведення підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих відповідно до законодавства України, які перебувають на території Польщі. Засади ведення підприємницької діяльності будуть наведені у наступних публікаціях, однак, хочемо зазначити, що підприємницька діяльність на території Польщі має виключний характер, а можливість ведення такої діяльності потребує додаткового аналізу в кожному окремому випадку.
Зауважуємо, що українська криза спонукає польського законодавця постійно шукати нові податкові рішення. Тому не виключаємо, що найближчим часом можуть бути запроваджені нові нормативно-правові акти з розглядуваних питань, про що ми оперативно повідомимо в наступних алертах.
We support the Sustainable Development Goals
Адреса: 04071, м. Київ, вулиця Ярославська, 58 (Astarta Organic Business Centre)
Телефон:
+38 099 266 39 03
E-mail:
hello@itukraine.org.ua
Адреса: 04071, м. Київ, вулиця Ярославська, 58 (Astarta Organic Business Centre)
Телефон:
+38 099 266 39 03
E-mail:
hello@itukraine.org.ua
Ми використовуємо файли cookie, щоб покращити роботу веб-переглядача, показувати персоналізовану рекламу чи вміст і аналізувати наш трафік. Натиснувши «Прийняти все», ви погоджуєтесь на використання файлів cookie. Політика використання файлів cookie.